04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Herttoniemen kirkolle purkulupa - kaupunki kaavoittanee tontille asuntoja ja päiväkodin

Herttoniemen seurakunta

08.03.2024, 09:26
Herttoniemen käytöstä poistettu kirkko, mustavalkokuva etualalta

Helsingin seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan 7.3.

1) hyväksyä Herttoniemen kirkon purkamisen,

2) hakea Kirkkohallitukselta luvan Herttoniemen kirkon käytöstä luopumiselle,

3) oikeuttaa yhteisen kirkkoneuvoston valitsemaan purku-urakoitsijan ja käynnistämään Herttoniemen kirkon purkutyöt, kun edellytykset lupien ja rahoituksen puolesta ovat kunnossa

Osmo Lapon suunnittelema Herttoniemen kirkko valmistui vuonna 1958. Helsingin kaupungilta vuokratulla tontilla sijaitsevan rakennuksen omistaa Helsingin seurakuntayhtymä. Vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2045, jollei kaupungin kanssa toisin sovita. Koska kyse on kirkollisen rakennuksen purkamisesta, on Kirkkohallitukselta haettava lupa kirkon käytöstä luopumiselle ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Purkulupahakemukseen tarvitaan lausunto myös Kaupunginmuseolta. Purkulupahakemus prosessia ei ole vielä aloitettu.

Alueen uusi kaavaehdotus on ollut kaupunkilautakunnan käsittelyssä kesäkuussa 2023. Lautakunta ohjeisti työstämään kaavaa. Se tulee nähtäville mahdollisesti loppusyksyllä 2024. Tämän jälkeen kaava menee uudestaan lautakuntaan, josta sen on tarkoitus edetä valtuuston käsittelyyn. Kyseisessä kaavaehdotuksessa kirkon tontille on mahdollista rakentaa päiväkoti tai muuta julkista toimintaa, kirkkorakennusta ei esitetä kaavalla suojeltavaksi. Kirkkoa ei ole suojeltu nykyisessäkään asemakaavassa, joka on vuodelta 1957.

Sitowisen vuonna 2019 toteuttaman kuntokartoituksen perusteella vuonna 1958 rakennettu kirkko on tullut rakennus- ja taloteknisesti elinkaarensa päähän. Kirkon korjaaminen ei ole taloudellisesti mahdollista Herttoniemen seurakunnalle eikä seurakuntayhtymälle. Kiinteistö on ollut käyttökiellossa kesäkuusta 2019 lähtien, ja Herttoniemen seurakunta luopui siitä 1.1.2024.