30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Malmin seurakunta

Hyvän kierrättäjät Koillis-Helsingissä

Malmin seurakunta

10.01.2024, 20:56 /  päivitetty 06.02.2024, 11:40
Malmin seurakunnan uusi Hyvän kierrättäjät Koillis-Helsingissä - projekti on samalla avoin kutsu kaikille koillishelsinkiläisille tulla mukaan yhteiseen kehittämiseen. Millainen hyvän kierrättäjä sinä olet? Miten saisimme yhdessä hyvän kiertämään Koillis-Helsingissä vieläkin paremmin?
Sydänenkeli betoniseinässä, kuva: Atte Tolonen

Malmin seurakunta on pian käynnistämässä kaksivuotisen projektin, jonka nimi on Hyvän kierrättäjät Koillis-Helsingissä. Mistä projektin nimi kertoo ja mitä sillä tavoitellaan, diakoniajohtaja Elina Leppihalme?

- Koillis-Helsingissä tehdään paljon sellaista, mikä rakentaa yhteistä hyvää. Moni koillishelsinkiläinen helpottaa eri tavoin tutun tai tuntemattoman lähimmäisen arkea, suojelee lähiluontoa tai pitää muulla tavoin huolta toisten ihmisten ja maapallon hyvinvoinnista. Osa tästä hyvästä tapahtuu jonkun toimijan, järjestön tai vaikkapa seurakunnan, nimissä. Osa on hyvin löyhästi tai ei ollenkaan organisoitua, mutta yhtä lailla vaikuttavaa. Malmin seurakunta kehittää Hyvän kierrättäjät - projektilla uusia tapoja tukea koillishelsinkiläisten aktiivista toimintaa yhteiseksi hyväksi. Samalla seurakunta haluaa rohkaista liikkeelle kaikkia hyvän kierrättäjiä, Leppihalme toteaa.

Tarve monenlaisille tavoille toimia ja tehdä hyvää

Pieni joukko koillishelsinkiläisiä aktivisteja ja eri toimijatahojen edustajia oli toukokuussa 2023 koolla Malmin Varustamolla. Kokoontumisessa keskusteltiin vapaaehtoistoiminnasta ja hyvän tekemisestä. Moninainen keskustelijoiden joukko kysyi itseltään ja toisiltaan: ”Mikä on aikamme arvoista?” Yhden sai liikkeelle luonnon suojeleminen, toinen antaa aikaansa lapsille ja nuorille tai yksinäiselle ikäihmiselle. Keskustelussa näkyi selvästi myös se, että erilaiset ihmiset kaipaavat erilaisia toimimisen tapoja ja raameja.

Hyvän kierrättäjät - projektissa huomioidaan tämä moninaisuus. Projektissa ei lähdetä liikkeelle tietystä kohderyhmästä tai asiasta, vaan hyvän tekemistä lähestytään laajasti. Malmin seurakunta etsii itselleen roolia hyvän tekemisen ja kestävän yhteiskunnallisen muutoksen alustana. Helsingin seurakuntayhtymän projektirahoitus mahdollistaa tämän kehittämistyön ainakin vuoden 2024 osalta.

Arvojen edistämistä aktivismin kautta

Projektia valmisteltaessa kirkkoherra Elina Perttilä on nostanut esiin myös sanan aktivismi. - Seurakunnan on luonteva olla tukemassa sellaista aktivismia, joka on arvojemme mukaista, hän toteaa.

- Vaikka kaikki yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja aktivismin muodot eivät tuntuisi luontevilta itselle, samoja tavoitteita voi edistää erilaisin keinoin. Yhtäläisen ihmisarvon ja ympäristön, seurakunnan kielellä luomakunnan, puolustaminen nousevat suoraan seurakunnan hengellisestä perustehtävästä, Perttilä jatkaa.

Seurakunnassa tuttuja vapaaehtoistoiminnan muotoja ei projektissa unohdeta. Vapaaehtoistoiminnan ja sen koordinoinnin toimintatapoja sekä vastuunjakoa selkiytetään ja päivitetään osana projektia. Päivittäminen on tärkeää siksi, että vapaaehtoistoiminnan kenttä ei ole pysynyt eikä tule pysymään samanlaisena maailman ja yhteiskunnan muuttuessa.

Avoin kutsu yhteiseen kehittämiseen

Projekti on samalla avoin kutsu kaikille koillishelsinkiläisille tulla mukaan yhteiseen kehittämiseen. Millainen hyvän kierrättäjä sinä olet? Miten saisimme yhdessä hyvän kiertämään Koillis-Helsingissä vieläkin paremmin?