30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Malmin seurakunta

Malmin kirkon peruskorjaus jatkuu

Malmin seurakunta

09.06.2023, 11:34 /  päivitetty 23.04.2024, 09:06
Remontti etenee aikataulun mukaisesti. Rakennuslehti kävi tekemässä poikkeuksellisesta urakasta artikkelin.
Malmin kirkon remontti-teksti ja kuva Malmin kirkosta

Työmaan vahvuus on noin 30 henkilöä ja työt etenevät aikataulun mukaisesti.

Ulkopuolella maanrakennustöiden lisäksi on tehty telinepurkua sekä asennettu teräslasiseinän runkoa. Sisäpuolella on käynnissä tasoite- ja maalaustöiden lisäksi alakattotyöt, talotekniikka-asennukset, laatoitustyöt.Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa ja häiriöitä.

Uusimmat tiedotteet urakan etenemisestä pääset lukemaan lisää täältä.

Rakennuslehti: "Modernin tekniikan asentaminen vanhaan rakennukseen ei ole koskaan helppo tehtävä."

Rakennuslehti kävi tekemässä jutun ainutlaatuisesta remontista. Siinä on käytetty apuna mallinnusta. Myös monia yllätyksiä talon kunnosta on tullut eteen remontin edetessä. Lue juttu täältä.

Tavoitteena perusteellinen päivitys nykyaikaan

Rakennuksen peruskorjauksessa uusitaan kokonaan julkisivun tiilet, ulkoseinien eristeet ja vesikatto. Yksi suurimmista töistä on talotekniikan uusiminen ja samalla parannetaan rakennuksen energiatehokkuutta.

Rakennus liitetään maalämpöjärjestelmään ja kirkkosaliin asennetaan lattialämmitys. Myös kirkon sisätiloja muokataan remontissa toimivammiksi ja monikäyttöisemmiksi.

Suojausta vanhalle, tilaa uudelle

“Rakennus alkaa teknisiltä ratkaisuiltaan olla peruskorjausiässä”, sanoo NCC :n vastaava työnjohtaja Jonas Lindqvist. “40-vuotiaassa kirkossa on tehty oman aikansa ratkaisuja”, hän toteaa.

Lindqvistin mukaan tavoitteena on, että varsinaisessa kirkkosalissa loppukäyttäjä ei huomaa, että tilaa olisi muutettu, vaan parannettu.

Kirkko on korjauskohteena monin tavoin poikkeuksellinen. “Täytyy muistaa, minkä tyyppisen rakennuksen kanssa ollaan tekemisissä”, Lindqvist toteaa. “Kohde on arvokas, avonainen ja sisältää paljon korkeita tiloja sekä museoelementtejä ja vanhoja kalusteita sekä tietenkin esimerkiksi urut.” Niidenkin suojaaminen kuuluu korjausurakkaan.

Sisäpurku koskee vanhaa pintarakennetta ja talotekniikka puretaan uuden tieltä. Ohilkulkija ei juuri voi nähdä, mitä remontissa puretaan ja rakennetaan, ennen kuin suojaukset puretaan.

“Suojaamalla hallitaan myös ympäristöön leviävää rakennuspölyä”, Lindqvist kertoo. Meluhaittaa sen sijaan syntyy julkisivujen purkamisesta jonkin verran väistämättä.

Talvi kuluu talon rakenteiden uusimisessa ja keväällä avataan sokkelia ja keskitytään maanrakennustöihin, kuten salaojien uudistamiseen.

NCC:n osalta urakka valmistuu loppuvuodesta 2024 ja yleisölle kirkko aukeaa keväällä 2025.

Lue Koillis-Helsingin paikallislehti Lähitiedon juttu remontista täältä.

NCC:n remonttia koskeviin tiedotteisiin pääset täältä.

Peruskorjauksen muista tavoitteista täällä.