30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Malmin seurakunta

Murehdintaklubin webinaarit

Malmin seurakunta

14.03.2024, 13:51 /  päivitetty 18.04.2024, 14:38
Nuoret kaipaavat vanhempien läsnäoloa kotoa muuttaessaan!
Punatukkainen nuori nainen siirtelee muuttolaatikoita.

Nuoret kaipaavat vanhempien läsnäoloa kotoa muuttaessaan!

Keskiviikkona 17.4. järjestettiin Murehdintaklubi webinaari ”Vastuita ja vapauksia, webinaari nuoren kotoa muuton unelmista ja peloista”. Keskustelemaan kokoontui nuoria, vanhempia ja asiantuntija Hanna Rajalin Lasten ja nuorten keskuksesta.

Nuoren kotoa muutto herättää monenlaisia tunteita niin vanhemmissa, kuin nuorissakin. Vanhempi saattaa tuntea esimerkiksi haikeutta, surua, iloa, jännitystä, pelkoa tai joskus se saattaa tuntua shokilta. Näitä samoja tunteita myös nuoret kertovat kokeneensa eri tavoin. Nuorilla innostus omasta vapaudesta ja ilo uudesta elämänvaiheesta nousivat erityisesti esille. He myös kertoivat tyhjyyden tunteesta, joka aluksi vaivasi, kun koti onkin nyt erilainen, oma koti.

Hanna Rajalin painotti puheenvuorossaan tunteista, että kaikki nämä tunteet ovat yhtä tärkeitä, jokaisella on oikeus tuntea kaikenlaisia tunteita. On kuitenkin tärkeää, että vanhemmat käsittelevät omia tunteitaan aikuisten kesken, eivätkä esimerkiksi siirrä surun tai pelon tunteitaan nuoriin. Vanhemman on tärkeä kuulla nuoren tunteita ja olla läsnä suruissa ja peloissa, sekä erityisesti yhtyä ilon ja odotuksen tunteisiin.

Nuoren kotoa muutto saattaa muuttaa vanhemman omaa elämää tai parisuhdetta joskus yllättävilläkin tavoilla. Nuoren kasvaessa murrosikään, onkin hyvä vanhemman tai vanhempien alkaa pohtia, mitä kaikkea elämä tai yhdessä oleminen on sen jälkeen, kun lapset eivät asu kotona enää. Perheessä myös kotona asuvien lasten ja vanhempien keskinäinen dynamiikka saattaa muuttua yhden aloittaessa itsenäistä elämää uudessa osoitteessa. Nuorten kotoa muutto on uusi elämänvaihe koko perheelle.

Nuoren kotoa muuttaessa yhteydenpito vanhempiin usein muuttuu. Nuoret toivoivat vanhempien olevan edelleen heille olemassa, olevan läsnä ja tukena silloin kun he sitä tarvitsevat. Joskus aiheuttaa päänvaivaa arkiset asiat ja heidän mielestään tuntui hyvältä, että vanhemmalle voi soittaa vaikkapa ruuanlaittoon tai pyykkäämiseen liittyvissä pohdinnoissa. He myös kokivat, että on tärkeää, että vanhemmille voi vaan soittaa tai laittaa viestiä, vaikka mitään sen kummempaa asiaa ei olisikaan. Vanhemman on vaikea joskus olla puuttumatta tai määrittelemättä nuorten elämää heidän muuttaessaan pois kotoa. Nuorten viesti vanhemmille oli selvä, tulee antaa tilaa, kuunnella ja olla läsnä niissä hetkissä, kun nuori tarvitsee sekä päästää irti silloin kun nuori haluaa kokeilla omia siipiään.

Keskustelun lopussa Hanna Rajalin vielä pohti, millaista tukea tai apua nuoret tai vanhemmat löytävät nuoren kotoa muuton kysymyksiin. Internetistä löytyy monenmoista tietoa mm. Martta liitolta, Kelan sivuilta tai Mannerheimin lastensuojeluliitolta. Tieto on kuitenkin hyvin hajanaista ja olisi tärkeää, että nuorten kanssa työskentelevät osasivat palveluohjata nuoria oikean tiedon äärelle. Nuoret tarvitsevat läsnäolevia ja välittäviä aikuisia myös itsenäistymisen kynnyksellä.

Eppu Rantala ja Päivi Ahmaoja